Nek
Nekklachten komen veel voor en kunnen verschillende oorzaken hebben. Deze zijn te verdelen in geleidelijke en plotselinge oorzaken.
Vanuit de nek gaan zenuwen naar de arm. Een bewegingsstoornis in de nek kan tot irritatie van deze zenuwen leiden en resulteren in een stijve nek, zeurende brandende pijn net onder de schedel of ter hoogte van de nek-schouderlijn, uitstraling naar de schouders en armen, hoofdpijn, moeilijkheden met zien, verminderd concentratievermogen, oorsuizingen, duizeligheid, leerproblemen, voorhoofdsholte- en bijholteproblemen.
Nekklachten kunnen onder meer ontstaan als gevolg van:
te weinig afwisseling in de houding
te weinig beweging
verkeerde of eenzijdige belasting
slijtage / artrose van de nekwervels
spanning, stress, vermoeidheid, kou en vocht
een ongeluk
verkeerde slaaphouding
Wij zijn opgeleid in het behandelen van deze problemen. Vaak kan de pijn in korte tijd verlicht worden door de functiestoornis in de nek te herstellen. Hierdoor wordt de irritatie van de zenuw weggenomen en verdwijnen de pijn, tintelingen, stijfheid en andere symptomen.

Whiplash
Whiplash is een snelle, plotselinge beweging van nek en hoofd. Hoewel whiplash meestal met een auto-ongeval geassocieerd wordt, kan deze ook ontstaan door een sportblessure, een val van de trap of heel simpel door een harde duw van achteren. Door de heftige beweging worden de gewrichtskapsels, spieren, pezen, ruggenmerg en zenuwen opgerekt. Dit veroorzaakt pijn en andere klachten.
Een whiplash-trauma kan leiden tot nekpijn, hoofdpijn, concentratiemoeilijkheden, duizeligheid, misselijkheid, geheugenverlies, dubbel zien en stijfheid. Verder is een zwak en dof gevoel in de nek en tintelingen in de armen of vingers niet ongewoon. De klachten  kunnen gelijk ontstaan, maar soms komen ze pas maanden na het ongeval tot uiting.
Wij onderzoeken de wervelkolom en het zenuwstelsel om onnatuurlijke bewegingen en functie van het zenuwstelsel te lokaliseren. Aan de hand van deze bevindingen wordt een behandelplan opgesteld. Vaak maken houdingsadvies, oefeningen en rust hier deel van uit. Uw eigen inzet is belangrijk voor het herstel.

Hoofdpijn
Bijna iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn, waaronder spanningshoofdpijn en migraine.
Een chiropractische behandeling kan veel hoofdpijnklachten verhelpen of verminderen.
Spanningshoofdpijn
Spanningshoofdpijn komt veel voor en is te herkennen aan een drukkende pijn, die overal in het hoofd kan zitten. Vaak voelt het aan alsof er een band om het hoofd zit of alsof er druk op het hoofd zit. De hoofdpijn kan aan een kant maar ook aan beide kanten van het hoofd zitten.
De klachten kunnen de hele dag aanwezig zijn, maar ook gedurende de dag geleidelijk opkomen. Spanningshoofdpijn duurt vaak langere periodes. De pijn ontstaat meestal vanuit de nek en heeft vaak te maken met een verkeerde stand van de wervels in de rug en nek. Hierdoor worden spieren extra belast en omliggende zenuwen raken geïrriteerd. De zenuwirritatie veroorzaakt hoofdpijn. Spanningshoofdpijn kan ook vanuit het kaakgewricht komen. In dat geval is er meestal sprake van pijn aan een kant van het hoofd.
Migraine
Migraine wordt vaak verward met spanningshoofdpijn. Er zijn verschillende vormen van migraine. Migraine gaat vaak gepaard met overgevoeligheid voor licht en geluid, misselijkheid en overgeven.
Klassieke migraine is een vorm van migraine die begint met flikkeringen en vlekken voor de ogen. Dit gaat over in een stekende pijn aan één kant van het hoofd. Deze migraineaanvallen kunnen enkele uren tot een dag of drie duren. Een andere vorm van migraine geeft stekende pijn rond het oog en komt in korte episodes achtereen om vervolgens weer voor langere tijd weg te blijven.
Migraine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door veranderingen in de diameter van de bloedvaten in het hoofd. Verminderde beweeglijkheid van de nekwervels en daardoor irritatie van de zenuwen spelen hierbij mogelijk een rol. Soms worden bepaalde voedingsstoffen (bij voorbeeld wijn, chocola of kaas), medicijnen of alcohol geassocieerd met migraine. Migraine wordt bij vrouwen ook vaak geassocieerd met de menstruatiecyclus.

Hernia
Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf. Het is een veel voorkomende aandoening van de lage rug, die slechts in circa 50% van de gevallen gepaard gaat met klachten. Ook in de nek kunnen hernia’s ontstaan. In de bovenrug komen hernia’s nauwelijks voor.
De tussenwervelschijf is opgebouwd uit vele lagen aan de buitenkant, en in het midden een materiaal dat vergeleken kan worden met gel. Een hernia ontstaat doordat het zachte binnenste deel kracht uitoefent op de buitenste lagen. In een vroeg stadium puilen de laagjes iets uit, in een later stadium kan de "gel" door de laagjes heen komen via kleine scheurtjes. De scheurtjes kunnen ontstaan door verkeerde belasting van de wervelkolom. Hernia's kunnen plotseling ontstaan, maar meestal ontstaat een hernia geleidelijk door het langdurig verkeerd functioneren van de wervelkolom. Wanneer er tijdig wordt ingegrepen zijn deze klachten vaak te voorkomen.
Alleen in de buitenste 1/3 van de tussenwervelschijf zitten gevoelszenuwen. Irritatie hiervan veroorzaakt alleen pijn in de rug zonder uitstraling. De uitstraling wordt veroorzaakt doordat de uitstulping tegen zenuwwortels drukt. De klachten van een hernia kunnen verschillen, afhankelijk van welke zenuw wordt geïrriteerd. Hernia's in de lage rug geven vooral uitstraling naar de benen (bijvoorbeeld tintelingen of gevoelloosheid) en kunnen zelfs voor verlamming zorgen (bijvoorbeeld een klapvoet). Ze kunnen symptomen geven die in eerste instantie niet opvallen (bijvoorbeeld verminderde reflexen). Hernia’s in de nek geven uitstraling naar de armen.
De meeste herniaklachten zijn goed te behandelen met chiropractie zonder dat er een operatie nodig is. De diagnose kan meestal gesteld worden door middel van een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Bij twijfel of om de ernst te beoordelen kunnen verdere onderzoeken nodig zijn. Een hernia is niet zichtbaar op een röntgenfoto, maar op een CT of MRI scan is een hernia en eventuele afknelling van een zenuwwortel goed te zien.

Artrose
Artrose, ook wel slijtage of degeneratie genoemd, is een natuurlijk verouderingsproces waarbij de ruimte in het gewricht afneemt, de hoeveelheid kraakbeen vermindert en er veranderingen (haakvorming) aan het bot ontstaan. In de wervelkolom wordt de tussenwervelschijf dunner en komen de wervels dichter bij elkaar.
Door de veranderingen ontstaat stijfheid, de gewrichten gaan minder goed functioneren en de beperkte functie veroorzaakt pijnklachten. Omdat de zenuwen bij het verlaten van de wervelkolom minder ruimte hebben kunnen ze geïrriteerd raken met als gevolg pijn en/of tintelingen in armen en benen.
Artrose in de onderrug ofwel lumbale artrose veroorzaakt rugpijn en stijfheid 's morgens die vaak verbetert door bewegen om dan weer terug te keren eind van de dag. Door vernauwing van de ruimte waardoor de zenuwen de rug verlaten (het wervelkanaal) kunnen er pijn en tintelingen ontstaan bij staan en met name bij lopen (neurogene claudicatio intermittens).
Artrose in de nek ofwel cervicale artrose kan bij een bepaalde houding van het hoofd resulteren in verminderde bloedtoevoer naar de hersenen met duizeligheid als gevolg.
Heupartrose ofwel coxartrose en knieartrose ofwel gonartrose veroorzaaken pijn bij het lopen. Door de pijn te ontwijken verandert de manier van lopen wat weer tot overbelasting van gewrichten, spieren en pezen leidt.
Wij kunnen de artrose niet wegnemen, maar met behulp van mobiliserende of manipulerende technieken kunnen we de beweeglijkheid verbeteren. Hierdoor functioneert het gewricht beter en neemt de irritatie op de zenuwen af waardoor de klachten afnemen. Vaak zie je dat na een relatief pijnvrije periode de klachten langzaam weer opbouwen omdat de oorzaak niet te verhelpen is. Echter met regelmatige behandelingen kunnen wij u helpen optimaal te functioneren. Zelf in beweging blijven is ook een belangrijk aspect om de stijfheid enigszins te verminderen.

Osteoporose
Bot is een levend weefsel dat zichzelf voortdurend vernieuwt. Osteoporose of botontkalking is een natuurlijk verschijnsel, waarbij een versterkte afbraak van het botweefsel plaatsvindt. Kalkopname in de botten wordt door hormonen geregeld. Deze hormoonfunctie verandert bij vrouwen na de menopauze. Vandaar dat osteoporose vooral bij vrouwen boven de 50 jaar voorkomt. Osteoporose kan ook ontstaan als gevolg van immobilisatie of  bepaalde medische behandelingen zoals het langdurig gebruik van corticosteroïden en anti-epileptica. Mensen met osteoporose kunnen door een klein ongelukje een bot breken. Door iets op te tillen of op een ongelukkige manier van een stoep af te stappen, kan zomaar een wervel breken met als gevolg dat de wervel inzakt (een compressiefractuur). Osteoporose kan niet genezen worden, maar door regelmatige lichaamsbeweging en een evenwichtige voeding vermindert het risico op osteoporose. Met name calcium (bijvoorbeeld groene groenten, sardines en noten) en vitamine (blootstelling aan zonlicht) is belangrijk.
Roken, alcohol, koffie en zoutrijke  voeding zijn ongunstig voor het bot omdat ze de opname van calcium verminderen. Osteoporose is geen contra-indicatie voor een bezoek aan de chiropractor. De behandeling van klachten bij patiënten met osteoporose is mogelijk door zachtere technieken en behandelingen toe te passen. Tevens kunnen wij u helpen in het kader van valpreventie en met het optimaliseren van het evenwicht.

Blessures
Door regelmatig op eigen niveau te sporten/bewegen kunnen veel lichamelijke klachten voorkomen worden. Hierbij bestaat altijd een risico om geblesseerd te raken als gevolg van een plotseling foute beweging of herhaaldelijk foute belasting, denk hierbij aan de houding maar ook materiaal keuze (schoenen, racket etc).
Wij kunnen de meeste sportspecifieke klachten goed behandelen. Het belangrijkste is het achterhalen van de oorzaak van de klacht. Uiteraard wordt ook ingegaan op oorzaken die door eventueel verkeerde materialen veroorzaakt zijn. Wij behandelen zowel klachten aan de wervelkolom als ledematen.
Om goed te kunnen functioneren in sport en andere activiteiten is het belangrijk dat het lichaam optimaal functioneert. Dit geldt voor de beweeglijkheid van alle gewrichten in het lichaam, maar ook de aansturing van de spieren is van groot belang. Als een spier niet goed wordt aangestuurd door het zenuwstelsel dan kan deze spier niet zo snel reageren als zou moeten. Dit leidt vaak tot blessures. Het functioneren van het zenuwstelsel wordt sterk beïnvloed door het functioneren van de wervelkolom. Door preventief de functie van de wervelkolom te controleren en waar nodig te corrigeren kunnen wij u helpen blessures te voorkomen.